HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Longering + film

Direktlänk || Allmänt || 2016-09-16 || 22:13:00

Idag stod ytterliggare ett longerings-pass på schemat för Musses del. Idag tänkte jag arbeta med lite mer bommar samt låta honom galoppera på linan någon minut för att komma in i en takt och bara flyta på. Vi följde min lilla planering trots några missöden där Rasmus stack iväg och jag tappade linan (oops). Som tur är har jag på senaste tiden inte longerat i träns då han har kommit iväg innan. I grimman är jag inte lika rädd för att han ska trampa på linan, han kommer i varje fall inte förstöra sin mun. Sen lyssnar han av någon anledning bättre på mig när jag bara har grimma. Han lär sig också att arbeta helt själv. Så ja, den senaste tiden har jag longerat direkt i grimman.
 
Under uppvärmningen hade jag inte pisken då han direkt brukar sticka iväg då. Idag var han faktiskt lugn i början och skrittade avslappnat direkt från början. Galopperna gick super i båda varven trots att det blev lite glada krumsprång också. Han galopperade några varv i vänster men lade mer tid på högervarvet som är hans svaga varv. Allting gick finfint!
 
Sedan gick vi vidare till bommarna och jag tog fram pisken. Varför? Jo, i onsdags när jag longerade honom över vanliga icke-upphöjda bommar drog han fötterna efter sig och jag tänkte att idag skulle jag ta med pisken för att han skulle vara framme. Ha ha. Musse blev supertaggad av bommarna och rusade på dem några gånger innan han till slut galopperade över dem och stack iväg, glatt bockande och skuttande. Han sprang in i stallet... Sedan var det bara att leda honom några varv tills han lugnade ner sig snäppet och sen återgick vi till bommarna han vält hit och dit.
 
Jag lät honom trava över bommarna några gånger till och det gick jättefint även om han några gånger bara rev ner alla bommarna (jag hade dock lagt dem lite konstigt såg jag på filmen sen). Han busade några gånger till men jag avslutade med att han relativt lugnt travade över dem. Efter tjugo minuters arbete skrittade jag sedan av honom. Så nöjd med min lilla hästis!
 
Ignorera min underbart fula klädsel... :P




Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: