HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Ibland skiner generna igenom

Direktlänk || Allmänt || 2016-09-01 || 20:31:00

Idag satt jag äntligen på Musses rygg igen! Musse matchade mina känslor och var riktigt på. Först och främst fick han sadeltrång när vi kom ut på uppfarten och lyckades sparka tre gånger på staketet som darrade läskigt mycket innan jag snabbt spände upp gjorden igen. Pust. Jag tyckte inte ens att jag spänt sadelgjorden vidare mycket idag, kanske lite mer än vanligt men bara något hål mer. I någon minut ledde jag runt honom på uppfarten tills han lugnat ner sig igen. Sedan spände jag sadelgjorden ett fåtal hål så att den i princip inte skulle åka runt när jag satt upp.
 
Och iväg! Rasmus tog stora steg och trots våra snirklar på stigen var han framåt och väldigt pigg. Efter femton minuter hade vi travat en liten sträcka men mest skrittat och Rasmus fick plötsligt för sig att han ville springa. Han började springa på stället, plocka i bettet och galopperade nästan på stället ett tag. Han höll på så i några minuter men jag tog ner honom varje gång han gick igång och sade till honom att skritta. När han var lite mer på marken tog jag upp honom i trav för att släppa på lite av energin. Vi flög iväg och han var väl lite svårare att stanna än vanligt men han försökte i alla fall inte sticka. Efter den lilla traven blev han lugnare och vi tränade lite halter och lite sidförande hjälper över vägen.
 
Vi travade och galopperade uppför en lång backe sen. Han tog vänster galopp men jag provade att göra ett "jockey-byte" som jag läst om och till min förvåning bytade Musse faktiskt galopp. Jag märkte knappt av bytet, så osynligt var det, men ändå. Galoppbyten kommer nog inte bli så svårt att lära honom den dagen vi kommer dit. Efter galoppen var han lite taggad igen men lite mer förnöjd. Vi skrittade in på en liten stig som sedan leder ut till en större väg igen. Jag gjorde några små volter, formade honom och gjorde några halter så han lyssnade bättre. Sedan gick vi upp i trav. Lite längre fram på vägen ligger två små minihinder på cirka 20 cm. Egentligen hade jag tänkt vänta med att ta oss över dem när Pelle var med och kunde leda oss över men jag klämde på lite extra i traven och Rasmus travhoppade det första lilla hindret och landade i en mjuk och kontrollerad galopp. Han verkade tycka det var kul och frustade förnöjt när han mer travade över det andra "hindret".
 
Innan vi skrittade hem tog vi två till galopper. Jag hade kommit ut på en ganska lång skogsväg och jag tog galopp mot en vändplats. Vi galopperade och jag tog sedan ner honom och vände i skritt. Sedan travade vi tillbaka och i en ganska skarp kurva till höger lade jag till galoppskänkeln och visst landade vi i höger galopp! Inte nog men det men min lite klumpiga och övertydliga galoppskänkel var nog för att Rasmus skulle skjuta iväg i en lite snabbare variant av galopp. Galoppen var ju inte i närheten av race-galopp och jag blev inte rädd alls, mest glad över att han tagit rätt galopp. Så när jag väl fått stopp på honom efter ca 100 meter ("få stopp" är väl fel uttryck - jag ville ju inte bara bryta av när han tog rätt galopp och då han är svagare i höger galopperar han ju gärna snabbare där) vände vi om och skrittade hem igen.
 
På hemvägen gick vi som alltid förbi min klätterbacke och tog två svängar upp och ner där innan vi stack hem igen. Nu är vi mer än redo och taggade för lördagens träning för Torun! 
 




Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: