HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Annorlunda vecka

Direktlänk || Allmänt || 2016-09-11 || 11:08:50

Jag har inte skrivit mycket i veckan. Delvis pga att jag varit sjuk typ hela tiden och delvis pga att Musse vilat och jag inte har ridit särskilt mycket. Har jag inte haft fullt upp med att ligga i sängen och klaga ömsom om min mage och ömsom om mitt huvud har jag gjort något annat - planerat en grillkväll med mina klasskompisar för hela naturlinjen, firat både min farmor och min farfar, ridit på ridskolan trots att jag varit sjuk, ojat mig över mitt stökiga rum som jag ändå inte städat. Och gått i skolan trots att jag varit dålig.
 
Men, nu är snart den galna veckan över och framför allt Musses vila som började efter att vi tränat för Torun. Av lite konstiga omständigheter avslutar vi vilan på samma sätt - med träning för Torun. Jag vet att vi egentligen borde ease into it men jag kan inte låta bli när Torun frågar om jag och mamma inte ville träna. Innerst inne vet jag att min lilla champion klarar av det och på ett sätt kan det ju vara bra att ha lite hjälp idag. Vad är bäst för hästen? hör jag ofta och jag stödjer det men ibland tror jag att många pjåskar lite för mycket med sina hästar. En vecka ifrån arbete är inte mycket, speciellt när min häst inte har stått stilla. Rasmus springer runt i hagen, skrittar några hundra meter fram och tillbaka för att nå vattnet och jag tänker självklart inte ta ut honom idag och sedan sätta igång exakt som vi gjorde innan vilan. Imorgon får han vila och på tisdag longerar jag honom.
 
De närmsta veckorna blir det mer grund igen. Jag tänker rida ut, longera med fokus på galopperna och vill även hoppa något litet. Vi kommer nog gå ifrån dressyr-dressyr som jag ändå känner att vi fixat och istället försöka stärka och befästa allting genom att göra lite roliga saker. Istället blir det vardagsdressyr där jag mest vill ha fokus på att han rör sig i rätt form så att musklerna sätter sig på rätt ställen. Vad vi egentligen gör sedan gör inte så mycket. Jag vill ha en glad och arbetsvillig häst och jag tror på att leka fram det. Leka inom ramar som man kan vidga och minska beroende på omständigheter.
 




Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: