HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Longering och trasiga fingrar

Direktlänk || Allmänt || 2016-07-27 || 13:50:00

Igår skulle jag ut och longera Rasmus och bestämde mig för att för första gången försöka mig på en "inspänning" Torun lärde mig i söndags där man fäster linan som en innertygel för att få hästen att böja sig mjuk och arbeta mer framåt-nedåt. I vilket fall som helst gick allting bra i skritten och jag tog nog tag i traven för snabbt. Musse blev lite vild och förvirrad och jag lite stressad. Till sist flög han iväg, bockade och jag tappade linan som skar igenom mina fingrar (rip) då jag glömde handskarna jag hade lagt fram.
 
Rasmus sprang omkring med en longerlina fladdrande efter sig och jag fick panik. Jag såg framför mig hur han trampade på linan, fick panik, stegrade sig, gick omkull... Till sist stannade han och jag fick tag på honom med hjärtat i halsgropen. Efter det gick jag till en hörna, ändrade inspänningen och jobbade honom lugnt, lugnt, på en minivolt runtomkring mig över ett plockepinn av bommar så han inte bara kunde sticka. Han blev mycket lugnare, jobbade framåt-nedåt och gick fint och bommarna. Jag bytte varv mycket och han fick tillslut trava lite lugnt över bommarna på den lilla volten, vilket gick jättebra efter att han försökt sticka en gång till. Jag tror att han inte riktigt förstår helt enkelt.
 
I vilket fall som helst slutade vi superbra på topp och jag är jättenöjd trots att det började "lite" sämre. Idag ska jag rida med en kompis som tar Pelle, så det blir ytterliggare träning för Rasmus! Superpållen<3
 
Kolla vad fint han slappnade av sen! Mycket bättre i höger varv än i vänster varv dock.
(FÖLJ OSS PÅ IG: @rangerwithforce)



Postat av: Tilda

Tur att det löste sig, han ser verkligen jättefin och avslappnad ut! <3

Svar: Ja, verkligen skönt, fick lite hög puls där ett tag haha :P
Julia Forsbacka

2016-07-27 @ 15:15:30 ? http://nouw.com/tildaochmolly
Postat av: Emelie Andersson

Det är alltid jobbigt i början när de inte riktigt förstår kraven. Tur att det gick bra iaf :)

Svar: Ja, han förstår nog inte riktigt hela grejen.. Men tur har man väl ibland ;)
Julia Forsbacka

2016-07-27 @ 18:59:52 ? http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Ellen - tävlingsryttare

Vilken himla trevlig blogg du har! Fina bilder, välskriven och snygg design :)

Svar: Taaaaack! :D
Julia Forsbacka

2016-07-28 @ 16:02:09 ? http://ellenshorselife.blogg.se/

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: