HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Tisdagslektion

Direktlänk || Ridskola || 2016-02-17 || 08:01:08

Efter några veckor av öppna, längningar och ge efter på tygeln fokuserade gårdagens ridlektion på att sätta ihop flera moment.
Ännu en gång satt jag på fina Hemingway!
 
Innan själva lektionen började ville jag få igång honom mer än sist och skrittade därför runt på halvlång tygel där jag ändå "hade" honom (efter att jag skrittat fram då). Här, i en liten lägre form, ville jag känna att framåtdrivande hjälper fungerade och att han ville framåt. Det gick bra på ganska lång tygel men så fort jag ville få ihop honom lite mer gick det sämre. Efter ett tag på volter ville jag även trava igång honom då när jag ridit honom innan har han kommit igång mycket bättre efter ett tag.
 
Övergångarna gick segt och han ville helst inte trava. Ändå travade vi några varv i låg form, då jag gärna ville få igång hans rygg. När lektionen sen startade fokuserade jag nog lite för mycket på formen istället för att faktiskt driva på honom och få honom mer igång. Det tog alltså ett tag innan jag insåg detta efter att Torun påpekade det och började väcka honom lite mer. Det var först efter detta vi hittade mer takt och som han gick bättre. I mitten av lektionen red vid öppna (vilket gick jättebra!) och en del galopparbete där jag känner att jag hittar honom bättre. Genom hela lektionen ville han gärna böja sig ifrån väggen i höger varv och ville helst inte gå på spåret, vilket jag fick kämpa lite med.
 
För att sammanfatta lektionen gick det bra. Jag är inte riktigt nöjd med mig själv då jag tappade takten ganska mycket men det är bara att jobba vidare, det kommer. Mot slutet red vi framdelsvändningar och det gick bra! Även övergångar skritt-trav gick jättebra mot slutet och han protesterade inte alls, vilket kändes bra! :)
 
Spännande med ännu en vecka på Hemingway..!
/Juli
 
Tre underbart dåliga mobilbilder på herren själv.



Postat av: Wilma

Så himla söt! :)

Svar: Hihi, eller hur! Speciellt med ludd på näsan :P
Julia Forsbacka

2016-02-17 @ 09:09:17 ? http://nouw.com/wilmabergqvists
Postat av: Divorce your horse

Härligt att ni avslutade så bra!

Svar: Ja, det var skönt :)
Julia Forsbacka

2016-02-17 @ 10:21:34 ? http://divorceyourhorse.se
Postat av: Selma

Du verkar jätteduktig när det kommer till hästar. Jag undrar om du skulle kunna göra ett inlägg om hur man kna göra för att ens häst inte ska bli så het. Jag har det problemet då han blir aldeles för stark när vi hoppar. Har du några tips på hur man ska göra?

Svar: Det kan jag jättegärna skriva även om jag mest har ridit hästar som kräver ganska mycket ben ;)
Julia Forsbacka

2016-02-17 @ 13:07:22 ? http://selmaahlstrom.blogg.se
Postat av: Tuva Björnwall

Låter som en härlig häst! :)

Svar: Ja, han är väldigt härlig :)
Julia Forsbacka

2016-02-17 @ 16:02:00 ? http://nouw.com/fattagaloppen
Postat av: Josefine ♔

Vad mysigt :D

Svar: Verkligen!
Julia Forsbacka

2016-02-17 @ 18:33:35 ? http://jlandgrens.se/

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: