HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Regn och travhopp

Direktlänk || Allmänt || 2016-08-12 || 21:09:00

Idag red jag med Lisa igen och som vanligt regnade det under vår ridtur. Jag red barbacka på Pelle och det hela var faktiskt väldigt mysigt trots regnet. Han har ganska hård rygg men barbackapadden åkte på så jag satt finfint på honom. I skogen var det inte så farligt men när vi kom till hennes medryttarhäst Capellas stall och stannade i typ 10-20 min och pratade så blev vi ganska blöta. Pelle hade dessutom svårt att stå stilla så vi piaffade lite, backade runt lite och gick i små cirklar ibland. Det kom även en jättestor lastbil förbi som han blev ganska rädd för och jag trodde nästan att jag skulle dö där, barbacka på en stressad häst. Men som tur var backade han bara och lugnade ner sig igen där lastbilen försvunnit. När vi var tillbaka hemma var vi båda ganska blöta så jag satte in honom i sin box och tog ut Musse och ryktade av honom innan vi begav oss ut i paddocken där jag satt upp ett "studs" hinder där det första var ca 20 cm och det andra ett kryss på typ 30-40 cm. Egentligen hade jag tänkt gå över vägen och klättra i lite backar innan vi gick till paddocken men när Musse nu knappt kunde gå över uppfartens hårda stenar ville jag inte tvinga honom över allt. Hans hovar har slitits upp den senaste veckan, innan ömmade han inte alls (hovis ringde i varje fall idag - han kommer på måndag). Först skrittade vi runt i paddocken, tränade på att stanna och backa. Efter ett tag travade vi runt spåret, gjorde lite övergångar och tempoväxlingar. Så himla nöjd med Musse, han har blivit så himla trevlig att hantera från marken efter all träning! Han saktar av direkt när jag "ptroo"-ar och är bara allmänt helfin att jobba med.
 
10/10 bra kvalité på bild
 
Sedan började vi skritta över minihinderna och den första gången bara släpade han hovarna efter sig och rev allting så jag fick sätta upp allting igen. Det gick bättre sedan och vi travade också över det typ 2 gånger innan jag gjorde krysset till rätuppstående och gjorde det ytterliggare några gånger. Så himla kul! Musse hoppade ju faktiskt och trots att jag såg att han tyckte det var skitkul och drog ner huvudet och skakade på det lyssnade han direkt när jag sade till honom att sakta av och ville inte alls springa ifrån mig. Efter det skrittade vi några varv och tränade på lite stanna och backa igen. Sedan lade jag ner det sista hindret och vi skrittade över det några gånger, backade över det ganska många gånger. Superbra träning för att sätta bakhovarna under sig och att träna samling för bakdelen! Även väldigt bra övning för att känna att hästen litar på en som ledare, att hen vågar backa över någonting som hästen inte riktigt vet var den finns kräver ändå en del tillit.
 
Till slut tränade vi lite på att flytta fram- och bakdel och gå på minivolt så att han får böja lite på sig. Vi hade väldigt kul trots att vi blev båda väldigt blöta då regnet bara öste ner över oss. Sedan var klockan nästan åtta och hästarna fick hö och kraftfoder. Jag är väldigt nöjd med båda hästarna och har haft en finfin dag! Sista dagen på jobbet idag och jag bjöd på en rabarberkaka jag bakade igår. Jag fick även en jättefin ljuslykta som jag blev jätteglad över! Känns så himla konstigt att jag inte ska jobba där mer och att jag börjar i skolan på tisdag. Hua!
 
Lite bättre väder när denna bilden togs..



Postat av: Sara - h o b b y f o t o g r a f

sv. tack vad kul att du gillar dem! :) / Sara

2016-08-13 @ 08:39:54 ? http://saraagustavsson.blogg.se

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: