HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Longering, dålig balans och hovslagare

Direktlänk || Allmänt || 2016-08-11 || 19:01:32

Som alltid var Musse lite småvild de första minuterna av longering igår. Så när regnet öste ner stack han iväg i busgalopp och kom utanför ridbanan och ut på gräset. Eftersom han fortfarande var på en volt vände han skarpt och då gräset var halt så gled han, som i slow motion, ner och låg på sidan. Han såg ganska förvånad ut där han halvlåg på marken men var snabbt på benen igen. Jag, orolig men samtidigt lite "vad var det jag SA" gick omkring och inspekterade honom, klämde på honom och tittade igenom hans gångarter men han var helt ren och verkade knappt bry sig om att han trillat. Efter det gick vi till en annan hörna längre ifrån gräset och när jag skrittat honom ännu mer var han lugn igen och vi kunde fortsätta att jobba.
 
Varje gång måste man gå igenom alla kommandon igen med Musse. Över natten har han glömt helt vad "ptrrrrooo" betyder och det tar några minuter innan jag befäst alla kommandon igen. Vi jobbade på en ganska liten volt hela tiden, gjorde övergångar mellan skritt och trav och gjorde många halter. Efter ett tag satte jag på en gummisnodd och han gick ner fint i skritten men han är fortfarande för stötig i traven för att riktigt kunna slappna av. Han travar, visst, men han har ingen vidare balans och har svårt att gå på en volt. Dock vill jag inte låta honom gå på en större volt, vill inte att han ska sticka som han *host* har en tendens att göra. I vilket fall som helst jobbade vi mycket på att han skulle lyssna på mina kommandon och det gjorde han verkligen. Han slappnade även av riktigt fint och arbetade bra för mig. Musklen vid rumpan dallrade finfint som den ska göra när hästen är avslappnad och många muskler på halsen arbetade bra.
 
Idag red jag ut på Pelle och bestämde mig för att fokusera mycket på min bristande balans. Ska jag nu bli hippolog måste jag ha en bra sits som är oberoende av hästen (titta på förra inlägget för mer infooo). Alltså stod jag i lätt sits nästan hela ridturen och insåg vilken förjävligt dålig balans jag verkligen har (ursäkta svordommen men det är svårt att beskriva den på något annat sätt). Jag lät honom trava på ganska långa tyglar och stod upp två steg, satt ner ett. Ganska svårt men någonting jag verkligen behöver träna mer på. Sedan tränade vi också på att Pelle skulle lyssna på mina halvhalter och att jag inte ska behöva dra i honom.
 
Innan idag fick även mamma äntligen tag på hovslagaren som sade att han skulle ringa imorgon. Jag hoppas verkligen han har någon riktigt bra ursäkt för jag är så irriterad och ledsen att det helt gått över och jag bara känner mig likgiltig. Rasmus har snart gått med en sko i TVÅ VECKOR och han har sagt att han kanske skulle kommit förra fredagen och sedan inte varit nåbar alls. Som tur är har Musse inte haltat eller ens markerat alls men jag vill helst inte rida en häst utan skor. Jag har pratat med några andra hovslagare de senaste dagarna men alla är ganska upptagna, vilket är förståeligt. Hoppas bara han kan komma imorgon men jag tror inte det. Antagligen kommer han på måndag eller tisdag. Suck, jag är så trött, så trött.
 
Världens finaste Pelle idag♥ Han är så fin, hjärtat!



Postat av: Annie

Alltid tråkigt när en häst tappar en sko och alltid lika svårt att få tag på en hovslagare. :( men att rida lite lätt på mjukt underlag gör inget sålänge hästen inte markerar eller är väldigt ömfotad. Såklart tråkigt att inte kunna rida ordentliga pass som man kanske planerat och vill. Väldigt roligt att läsa inlägg om Musse.=)

Svar: Ja, vi red ett litet pass idag men det är ändå så himla tråkigt :(
Julia Forsbacka

2016-08-12 @ 14:05:06 ? http://anniehorselife.blogg.se/

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: