HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Back to basics

Direktlänk || Allmänt || 2016-08-15 || 20:06:08

Idag skulle hovslagaren ha kommit. Fokus på skulle. Istället fick vi inte ens ett sms där det stod att han inte skulle komma så hästarna stod inne i tre timmar. Vi har i varje fall äntligen lyckats hitta en annan hovslagare som kan komma redan imorgon vilket gör mig så glad. 
 
Men ja, nog om det tråkiga. Jag red båda hästarna idag - mamma tyckte synd om mig när inte hovslagaren visade sig och gav Pelles tyglar till mig vilket jag inte sade nej till. Efter lite eftertänkan slängde jag på Musses sadel - en allroundsadel - och snurrade upp lädrena så de blev riktigt korta. Så jag, ryttaren som alltid sitter i dressyrsadel, satt där ihop med benen vid vad som kändes som min haka. Redan i skritten började jag ställa mig i lätt sits och herregud, balansen var inte på topp. När vi började trava stod jag upp två steg och satt ner ett, vilket jag inte tyckte var lika svårt idag som sist. Efter en bit började jag jobba mer med Pelle, fortfarande stående i lätt sits. Jag gav honom i princip långa tyglar och tog bara i hans mun för att sakta av eller sakta ner honom. Vi gjorde många, många, många övergångar mellan skritt och trav. Först ville han bara rusa så fort han fick tyglarna men snart förstod han vad jag ville och lyssnade jättebra. I vanliga fall brukar han bara springa men dagens grundarbete gjorde susen bara under en runda! Själv tränade jag mig på att stå upp i lätt sits, någonting jag känner mig säker på att kunna träna på Pelles rygg. Även om han kan springa är han inte en häst som börjar bocka eller slänger sig åt sidorna. Jag stod mycket med Pelles man i ena handen och nästan lösa tyglar förutom när vi saktade av eller han ville rusa iväg. Mot slutet var han dock riktigt duktig och lyssnade på MYCKET mindre hjälper än vad han någonsin gjort förut. Fattade jag galopp gick han lugnt tills jag bröt av och sen bara travade han lugnt på tills jag tog ner honom till skritt.
 
När jag kommit hem, lite svettigare än innan, bestämde jag mig för att även ta ut Musse på ett kort, kort pass i paddocken mest för att också på honom jobba igenom grunderna. Sagt och gjort, vi var ute efter femton minuter i paddocken med bootsen på framfötterna. Jag gick med honom i fem minuter innan jag hoppade upp och skrittade ytterliggare fem minuter. Sen tog jag upp tyglarna och gjorde halt några gånger. Idag hade jag med mig spöet för att befästa skänklarna som han inte riktigt tagit innan. Det tog två - tre gånger innan han faktiskt förstod helt vad jag menade med skänklarna men sedan fungerade allting jättefint. Vi travade ganska mycket och gjorde övergångar mellan skritt och trav. De sista fem minuterna började jag jobba med Kyras ABC - en kvadrat innanför fyrkantsspåret där man kollar att alla hjälper fungerar genom att göra halt innan det är dags att vända. Sedan vänder man ifrån skritt och gör halt igen inför nästa hörn. När hästen förväntar sig att halten ska komma skippar man halten. Väldigt bra övning som kollar av grunderna och Musse förstod snabbt och böjde sig bra i höger varv. I vänster är han mycket stelare.
 
Dagen var väldigt rolig med lite bas-jobb med båda hästarna. Om Rasmus inte ömmar imorgon tar vi nog ett pass likt idag för att befästa övningarna mer.
 
Världens finaste Musse idag♥



Postat av: Alice

Sv: JAA! JAG HAR LÄST ALLA 4 THRONE OF GLASS BÖCKERNA OCH JAG ÄLSKAR DEM! FEMTE KOMMER NU I HÖST! :D

Svar: IIIIIHHHHHHHHHH I LOVE THEM SO MUCH
Julia Forsbacka

2016-08-15 @ 20:48:13 ? http://nouw.com/alicetjarnen
Postat av: Elin

Skönt att ni fick tag på en hovslagare ändå och att hästarna gick så fint :)

Svar: Ja, så himla skönt!
Julia Forsbacka

2016-08-16 @ 09:42:23 ? http://liveloveride.blogg.se
Postat av: Tuva Björnwall

Elton har också mycket svårare för vänster varv. Något som brukar funkar för oss är att rida honom vänsterställd i högervarv, då brukar han släppa :D Skönt att ni fick tag i en hovslagare också.

Svar: Ja, det är en bra övning! :D Ja, att det kom en hovslagare har gjort min vecka och jag går på små rosa moln. äntligen kan jag rida med gott samvete!
Julia Forsbacka

2016-08-16 @ 19:32:44 ? http://nouw.com/tuvabjornwall

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: