HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Handpenning avlagd

Direktlänk || Blue Ranger || 2016-06-30 || 14:25:06

Idag lite innan klockan tolv fick jag ett sms jag väntat på.
"Allt gick bra och han gick rakt igenom :)"
 
Med dem orden kan jag nu stolt säga att jag avlagt handpenning på min nya stjärna. Bloggen, säg hej till fyraåriga irlandsimporterade fullblodsvalacken Blue Ranger, eller Rasmus som han kallas. Valacken som såldes för 150'000 kronor till Jägersro när han var två för hans toppstam men nu säljs vidare för i princip ingenting då han helt enkelt inte gillar att springa.
 
När hans nuvarande ägare köpte honom ifrån Jägersro i hopp om att kunna få honom att hitta löp-gnistan förstod han knappt att han kunde trava och förstod inte alls sig på fenomenet som kallas för "hage". Sedan dess har amatörtränaren låtit honom bli häst och ridit lite dressyr på honom även om hon mest såklart fokuserat på att galopp-träna honom. Men efter att ha placerat sig långt bak i loppen bestämde hon sig för att sälja hästen och gick in på hästnet och såg min annons som hon direkt ringde på.
 
Där satt jag i soffan hemma och blev förvånad. En fyraårig fullblodsvalack som knappt kunde trava lät inte som drömhästen. Men eftersom han bodde en knapp halvtimme iväg åkte jag dit samma dag och det sade bara KLICK. Rasmus var lugn, snäll och kunde faktiskt trava även om han inte orkar hålla uppe något vidare steg. När dessa människor slängde upp mig på en stor fullblodshäst för att rida ut med dottern på ett fält fastnade hjärtat lite i halsgropen faktiskt. När hon frågade om vi skulle galoppera körde jag "le och nicka" taktiken och blev positivt förvånad när hästen inte stack med mig utan istället bara lugnt galopperade på i takten jag bad honom att gå i. Några dagar senare åkte jag dit med mamma igen, jag redan ganska säker på mitt val. Då hade de kört Rasmus till ett ridhus där jag fick rida och han var lugn med tanke på att det var första gången han var där.
 
Så, så ligger det till. När jag kommer hem ifrån Frankrike åker vi och hämtar min Rasmus efter några dagar. När jag kommer hem och köpet har gått igenom kommer jag skriva ännu mer. Hörrni, det här kommer att bli så kul. Så kul, så kul, så kul. 
/Juli
 
Jag och Rasmus. Tänker inte kalla honom "Rasse" utan det blir "Musse" som smeknamn på denna vackra varelse.
 



Postat av: Ida

Där har du en kanon häst! Det syns på hela han!! Lycka till! :)

Svar: Hihi, tack! :D
Julia Forsbacka

2016-06-30 @ 16:35:16 ? http://yunico.blogg.se/
Postat av: Katarina

Fler som fått sina fördomar om fullblod att komma på skam (; Grattis till nya hästen!

Svar: Ja :P blev ganska förvånad när de slängde upp mig på en okänd häst och skulle galoppera över ett fält där de flesta hästar blir heta, än mindre ett fullblod som man hört en del hemska historier om haha ;) Men detta blir bra! Tack!
Julia Forsbacka

2016-06-30 @ 17:09:59 ? http://saganomensaga.blogg.se
Postat av: Amanda & ridtravaren Lilleman

ÅH vad roligt! Grattis!

Svar: Tack! :D
Julia Forsbacka

2016-06-30 @ 18:52:49 ? http://bagheeraomalley.blogg.se
Postat av: Alice

Åh vad glad jag blev av att se att du bloggar igen! Så kul att du har en ny häst också, kommer bli jättekul att följa er, lycka till med honom :D

Svar: Kul att vara tillbaka! Inte ens typ läst bloggar någonting alls under min tid borta så känner mig lite lost men hittar nog tillbaka snart :)
Julia Forsbacka

2016-07-01 @ 08:50:45 ? http://nouw.com/alicetjarnen
Postat av: Elin Nilsson Walldén

Guuuud vad kul! :D

Svar: Jag vet!! Så taggad! :D
Julia Forsbacka

2016-07-01 @ 22:00:02 ? http://nilssonwallden.blogg.se/
Postat av: Alicia

Åå, men gud vad roligt för dej! GRATTIS!! Vad glad jag blev för din skull och även över att du börjat blogga igen.

Svar: Tack! Jag är superglad! :D
Julia Forsbacka

2016-07-01 @ 23:35:04 ? http://nouw.com/alicialjung
Postat av: Vanessa

Gud så kul Juli! Grattis det är du verkligen värd!! Fullblod är fantastiska individer och otroligt hållbara hästar! Hade ett med min mamma när jag var yngre, underbar häst :D

Svar: Tack! Ja, han är superfin, är så taggad på allting! :D
Julia Forsbacka

2016-07-05 @ 17:41:31 ? http://celwins.blogg.se

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: