HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Konsten att inte stressa fram

Direktlänk || Blue Ranger || 2016-07-14 || 16:57:44

Gud, det kliar så i mina fingrar. Jag vill bara sitta upp på Musses rygg och prova knappar, ta reda på exakt vad vi behöver jobba med och känna av min häst. Men jag måste låta honom landa lite till innan jag med gott samvete kan sitta upp. I helgen tänker jag ta en uteritt med mamma och Pelle och nästa vecka tänker jag nog rida ut två - tre gånger. Just nu vill jag mest låta honom få en mjukstart och känna igenom grunderna. Tänker nosa på halter, övergångar och de olika galopperna och detta kan jag lika gärna göra ute - nästan hellre. I skogen får han naturlig backträning och får gå på olika underlag. 
 
I samma veva tänker jag även börja lägga in lite longering, tänker kanske börja lite tidigare. Få honom att använda de där ryggmusklerna, introducera bommar om någon vecka och känna att han får mer kontroll över sin kropp i trav och galopp innan vi provar seriöst på banan. Första eller andra gången på banan vill jag nog även ha Torun här så hon kan kolla av allting, säga hur det ser ut ifrån marken, vad jag behöver tänka på och vad som behöver stärkas osv.
 
Men hallå, Juli, ska du inte börja lugnt? Stressar du inte honom? Kanske borde jag vänta längre, jag är ingen expert. Men personligen känner jag att Musse redan är så pass lugn här och de senaste två-tre veckorna har han vilat hos förra ägaren så jag känner inte att han behöver en time-out ifrån träning efter galopp-träningen eftersom han redan fått vila upp sig efter det. Om ni tycker att det är för kort tid så kan ni även tänka er att det kommer att hinna gå ytterliggare en vecka innan jag faktiskt börjar rida.
 
Redan imorse har jag däremot börjat jobba med övningar ifrån marken för ledarskap. Efter två minuter vid utsläpp imorse började han redan lyssna bättre och när han stannade när jag sade "stanna" utan att bara gå över mig som han gjorde innan släppte jag honom och klappade om honom lite. Så himla gosig häst! När jag kom hem idag kom han fram till staketet och ville bara stå och mysa.
 
Jag och världens finaste igårmorse♥



Postat av: Johanna

Jag tycker inte alls det låter som att du stressar, jag tycker det verkar som en väldigt lugn och harmonisk plan. Hoppas allt går bra för er!! Han är en riktig snygging! :)

Svar: Nej, tror mest jag är rädd för att gå för fort fram. Är nog lite rädd för att göra fel, vilket man väl alltid är lite. Men jag tror att det kommer att bli så himla bra!Och tack, ja, han är riktigt fin! :D
Julia Forsbacka

2016-07-14 @ 19:30:35 ? http://finanora.blogg.se

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: