HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Vi har trotsat regnet

Direktlänk || Allmänt || 2016-08-03 || 20:00:27

Idag red jag med Lisa, som är medryttare på en av mina "grannars" hästar, Capella. När jag gick ut till hästarna duggade det lite grann men solen sken faktiskt. Först red jag dressyr på Pelle, vilket var superkul. Han kändes lite stel och hård i sidorna, lite osäker på kontakten och jag fick arbeta mycket med halvhalter och övergångar mellan trav och skritt på volter. Han släppte mer och mer och jag avslutade passet när han gick bra, lyssnade bra på halvhalterna och kändes mjukare i sidorna.
 
Sen kommer vi till den sista ridturen; uteritten med Musse. Det började regna och jag tog ut min underbara regnrock som täcker hela mig samt sadeln. Regnet var inte så farligt när jag gjorde vid Rasmus men när vi kom ut... Usch. Jag satt upp men såg ingen Lisa så jag skrittade ner längs vägen mot där Capella står. Men min grannes hästar var i hagen precis vid vägen och tre av deras hästar kom springande mot staketet och kände inte riktigt för att gå förbi dem första gången själv när det regnar. Så, jag vände hemåt igen, skrittade förbi huset och tillbaka. Rasmus var lugn fram till vi återvände till uppfarten. Då började han gnägga, steppa rundor i sidled och vara allmänt smågalen. Jag skänklade på honom framåt, styrde uppåt i skogen så han fick röra på sig lite men han fortsatte att vara knäpp. Väl uppe i backarna gjorde han små bocksprång rätt ifrån skritt och jag tappade båda stigbyglarna. Han travade på stället, i sidled nerför backarna och skrek. Jag satt lugnt i sadeln och försökte få honom att lugna ner sig, vilket inte riktigt fungerade. 
 
Vi piaffade tillbaka till uppfarten där han lugnade ner sig. Vi ställde oss under ett träd där jag ringde Lisa, som sade att hon nu i princip kunde se mitt hus, vilket var skönt att höra. Sedan gick allt bra. Capella och Musse gick ihop superfint och ingen av dem brydde sig riktigt om den andra. Vi skrittade bara i typ en timme tillsammans och regnet öste ner. Stackars Lisa hade bara en regnjacka som läckte igenom lite medan jag satt i min undertbart finfina regnrock och blev bara lite blöt om fötterna och på vissa ställen där jackan inte riktigt höll tätt.
 
I det stora hela betedde sig Rasmus bra. Framförallt sökte han sig ner i form typ hela tiden och jag tränade på att göra lite halvhalter, vilket fungerade jättebra.
 



Postat av: Tilda

Vad härligt att båda ridpassen gick så bra! <3

Svar: ja♥♥ det är roligare då!
Julia Forsbacka

2016-08-04 @ 16:16:01 ? http://nouw.com/tildaochmolly

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: