HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Träning för Torun på mästaren Musse

Direktlänk || Allmänt || 2016-08-26 || 08:29:45

Igårkväll var en kväll jag kommer att minnas länge. Bara jag tänker på det just nu ler jag ett fåntrattleende och hoppar omkring på de där rosa molnen jag hört så mycket om. Just nu kan jag knappt fatta att jag har en så fin häst och framförallt inte att detta är efter sex veckor. Hur kommer denna hästen vara om tre månader? Ett år? Två år?
 
Torun kom hit tjugo över sju igår. Jag var snabb att direkt fråga om hon inte kunde kolla om Musse såg helt ren ut så jag tog ut honom och sprang lite. Svaret blev att han såg lite spänd ut men absolut ren. Pust. Sedan var mamma först ut. Det är alltid kul att sitta bredvid Torun på vår lilla tvåmanna-bänk (den välkända läktaren vettni), studera mamma och Pelle samt höra Toruns kommentarer. Vi pratade även lite om hippologen och från mamma fick jag sedan höra att Torun sagt att hon inte kunde tro att jag skulle ha något problem att komma in för att jag. är. en. duktig. ryttare. Ni förstår inte hur glad jag blir varje gång jag hör det. Någonstans i mitt huvud förstår jag väl att jag är okej men när jag hör någon jag ser upp till säga det - då känns det verkligt i den stunden.
 
När mamma ridit i ca 25-30 min gick jag in till Rasmus, lindade hans tändsticksben, satte på mig stövlar samt sadlade och tränsade (jag ryktade honom innan Torun kom). När vi kom ut efter en kvart ledde jag honom i runt fem minuter innan jag spände sadelgjorden några hål och hoppade upp. Vi skrittade runt på fyrkantspåret och efter ytterliggare några minuter tog jag upp tyglarna, gjorde lite halter och finstämde skänklarna. Efter en liten stund lät jag honom tuffa på i trav några varv, gjorde några övergångar och ställde honom lite på några volter. När han kändes lite varm i kläderna kom Torun fram och vi pratade lite. Jag berättade om vad han gjort, hur jag upplevde honom och vad han behöver träna på. Sedan var vi igång.
 
 
Först tog hon in oss på C-volten och fick mig att ställa honom i båda varven, göra några halter. Hon berättade om hur jag ska gå tillväga när jag böjer honom och sade till mig några gånger att som alltid att höja min blick. Efter ett tag bad hon mig att gå över till trav på volten. De första stegen drog han lite men efter några övergångar och ledande tygeltag ställde han sig i nacken och kom mer under sig själv. Vilken känsla! Traven kändes mycket luftigare än innan och han kändes rund och fin. Han tar ganska lätt kontakt och känns inte tung alls. Vi jobbade mycket med att först skritta, hitta formen där (i gångarten som han är så fin i enligt Torun - kan ni se mitt leende eller?) och sedan gå över i trav och behålla formen för att sedan gå tillbaka till skritten efter några bäriga och fina steg. Detta för att han ska orka bära sig i trav och lära sig att det är rätt att gå runt och mer ihop i traven.
 
 
Och sedan hörrni!!!! Vi jobbade ett tag på volterna med övergångar mellan skritt och trav samt lite halter men sen efter att han fått skritta lite på lång tygel. Sen bad hon mig att gå upp till medellinjen och göra ett försiktigt sidförflyttande mot spåret. Rasmus lyssnade på mig och när jag lade till skänkeln vi endast tränat på två gånger korsade han benen och rörde sig i en helt okej skänkelvikning. Vi gjorde det några gånger i skritt och sedan gjorde vi det i trav. I båda varven.
 
Såhär glad blir man utav att rida Rasmus♥♥
Superhästen i skänkelvikning!
 
Efter de korta sidförflyttande rörelserna i trav fick han en annan balans och takt. Vi jobbade lite till på volten och tog sedan på slutet galopp i båda varven och på volt. Musse som inte kunde galoppera på spåret när jag provred honom för att han inte kunde vända i hörnen gick galopp på volt i form igår. Inte någon särskilt snygg volt men ändå. Volt. I galopp. 
 
Som förväntat var han nästan omöjlig att fatta galopp på i höger varv. I den första galoppen tog han det efter två-tre fattningar men när vi skulle göra det en andra gång tog det nog några minuter av fattningar. Min lilla underbara häst stressade knappt upp sig och tillslut landade vi i rätt galopp. Efter det fick han skritta av i typ fem minuter under ryttare och sedan ledde jag honom i några minuter. Ni förstår inte hur lycklig jag är. 
 
Asså kolla!!!!
Snabb som blixten. Det var mörkt, därför kvalitén är tio av tio.



Postat av: Ellen - tävlingsryttare

Tjohoo va roligt! 😀😀😀

Svar: Yes, super, det är sånt man ser fram emot! :D
Julia Forsbacka

2016-08-26 @ 10:29:38 ? http://ellenshorselife.blogg.se
Postat av: Amanda

Vad kul att det går bra! :D

Svar: Jaa, bästa♥♥
Julia Forsbacka

2016-08-26 @ 20:33:27 ? http://amandalarsson.nu
Postat av: Johanna

Blev så GLAD av att läsa detta inlägg. Trots att jag aldrig ridit en liknande häst så vet jag känslan när bitarna faller på plats och hårt jobb lönar sig. Älskar älskar älskar det. Bästa känslan, detta är du värd!

Svar: Den känslan är verkligen oslagbar! Tack Johanna, det värmer verkligen, speciellt när det kommer ifrån dig♥♥
Julia Forsbacka

2016-08-26 @ 21:40:48 ? http://finanora.blogg.se
Postat av: Vanessa

Wow så duktiga! Om detta är resultatet efter 6 veckor tror jag ni kommer vara riktigt vassa om ett år. Du är så duktig! och känslan när allt faller på plats är overklig 😍 *_*

2016-08-28 @ 07:57:20 ? http://celwins.blogg.se
Postat av: Vanessa

Wow så duktiga! Om detta är resultatet efter 6 veckor tror jag ni kommer vara riktigt vassa om ett år. Du är så duktig! och känslan när allt faller på plats är overklig 😍 *_*

Svar: ÅH TACK VANESSA♥ Jag tror verkligen det här kan bli bra! Den där känslan vill jag gärna få lite mer av hehe..
Julia Forsbacka

2016-08-28 @ 07:57:21 ? http://celwins.blogg.se

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: