HEM    OM JULI    OM RASMUS/MUSSE    OM PELLE    OM BEA    MITT MÅL   


Bara att fatta galoppen

Direktlänk || Allmänt || 2016-08-30 || 20:23:00

Det blev en liten femtonminuters longering idag trots allt. Jag skrev lite med Torun och hon tyckte också att det var en bra idé att ta ut honom lite idag och förhoppningsvis släppa på några mentala spärrar. Personligen tror jag nämligen att problemet sitter till största del i huvudet. Visst har han en svagare högergalopp men eftersom han till största delen i sitt liv endast galopperat i den vänstra kommer nog vänstran som av sig själv - det är liksom hans naturliga val.
 
I vilket fall som helst var han jätteduktig under longeringen. Han har blivit så lyhörd på mina hjälper under longeringen och det är riktigt kul att jobba med honom på linan. Först skrittade jag fram honom för hand i fem minuter innan jag tog in honom på en lite mindre volt för att få honom att böja sig. Vi gjorde lite halter för att finstämma mina kommandon och allting fungerade fint. Efter ytterliggare några minuter tog vi upp traven. I början blir han alltid lite trippig och spänd med korta steg i framdelen och högt huvud. Jag lät honom gå ut på en lite större volt och trava på så han slappnade av lite. Vi gjorde lite övergångar och allting fungerade. Fortfarande i vänster varv bad jag honom sedan om galopp, vilket han snabbt gick upp i. Han är lugn i galoppen men tycker om att springa. Sen har han lite svårt att gå på volt (det här att faktiskt vända sig i galoppen är ett nytt konstigt fenomen för honom) och han drar ganska mycket utåt. Jag lät honom gå på en ganska stor volt, nu när jag faktiskt känner att jag har kontroll över honom - så himla härligt. Vi bröt av några gånger och vaggade igång galoppen igen. Superduktig! Sedan gick vi över till att trava lite igen och nu frustade han, kom ner lite och fick bättre bakben- och frambensteknik och blev inte lika stöttig. 
 
Vi gick över i högervarvet och jag lät honom än en gång skritta. Jag jobbade honom likadant som jag gjort i det andra varvet, gjorde halter och gick sedan upp i trav. Han gick fint i traven och vi gick ganska snabbt upp i galopp. Två fattningar och han fick rätt galopp! Galopp, galopp, galopp! I högergaloppen går han oftast lite snabbare, antagligen för att orka hålla den, men han höll den fint och såg faktiskt lite stolt ut när jag överöste honom med beröm. Jag tog ner honom i trav igen efter några varv, i en fin och framåtbjudande trav där han även här sänkte sig. Musklerna rörde sig fint! Jag tänkte ta upp honom i galopp igen men volten var för stor och det tog mig flera misslyckade fattningar innan jag insåg att storleken nog var lite fel. På en så stor volt som jag hade var det relativt lätt för honom att fatta och hålla vänstergaloppen så vi gick över till skritt, jag minskade volten och tog upp traven igen. Nu tog han rätt galopp direkt och ännu en gång fick han massvis med beröm och han såg glad ut. Alltid när han tar högergaloppen tycker jag att han ser glad och stolt ut - precis som om han får en liten "aha"- upplevelse varje gång. Jag lät honom gå i friskt tempo i högergaloppen i flera varv innan jag tog ner honom i trav, lät honom trava något varv och sedan skrittade jag av honom för hand. Han hann inte bli svettig men han såg glad och nöjd ut, vilket jag är över honom.
 
Imorgon kommer Torun hit och tränar oss! Hon ska även sitta upp på Musse, vilket ska bli jättespännande att se och höra vad hon tycker om min lilla bebis :) Efter den här veckan har jag tänkt mig att han ska få en veckas vila med eventuellt en uteritt eller något lättare longeringspass, mest för att få ut lite energi. Veckan efter vilan blir det lite lätt uppstart igen med uteritter och longering, speciellt då med fokus på galopperna. Tänker mig även att vi ska komma över ett hinder eller två. I skogen har vi några minihinder (typ 30 cm) som mamma har lovat att rida med Pelle före som lite läromästare så att Musse kan skutta efter. Sedan tar vi upp lite dressyr igen!
 



Postat av: Amanda & ridtravaren Lilleman

Så kul att det går åt rätt håll med galoppen. Tror absolut att det är så som du skrev ang vänstergaloppen.

Svar: ja, är ganska säker på att det är mentalt speciellt då han tog fel galopp i vänster igår efter att han galopperat i högergaloppen. Lite som att "kolla matte det här har jag lärt mig att man kan göra!"
Julia Forsbacka

2016-08-30 @ 22:13:05 ? http://bagheeraomalley.blogg.se
Postat av: Elin

Åhh vad roligt att det gick så bra med högergaloppen! Det kan inte vara lätt för honom om han nu mest bara sprungit i vänster hittills, kul att det blir framsteg :)

Svar: Nej, han har problem med det men det kommer mer och mer. Speciellt är det ju bra att han ändå är så pass ung - hade han varit äldre hade det nog varit svårare att få rätt på det :)
Julia Forsbacka

2016-08-30 @ 22:23:48 ? http://liveloveride.blogg.se
Postat av: Ridskoleryttarn

Vad roligt att det går bra med galoppen!!!

Svar: Verkligen! :) Så härligt när det går framåt!
Julia Forsbacka

2016-08-31 @ 07:13:03 ? http://nouw.com/ridskoleryttarna
Postat av: Alicia

Ååå, vad roligt att läsa att det går framåt för er! Och vad spännande att din tränare ska sitta upp imorgon. Själv tycker jag sånt är jätteintressant att studera och få höra deras ord efteråt.

Men du, hade helt missat att Musse var så ung, Vad spännande ett "projekt" att jobba med! Tycker du verkar göra det jättefint med honom.

Svar: Håller med, man lär sig så mycket av att se på! Speciellt med yngre hästar har jag lätt att kräva för lite (vilket egentligen är bättre än att kräva för mycket men även att kräva för lite kan ju vara dåligt) och behöver ofta en fingervisning över hur mycket jag kan kräva av en häst.
Ja, han är ganska ung min lilla pålle! Han är verkligen ett litet projekt och själv älskar jag sånt, utmaningar och projekt är min favorit! :)
Julia Forsbacka

2016-08-31 @ 11:36:44 ? http://nouw.com/alicialjung
Postat av: Tuva Björnwall

kul att det går framåt, tycker du är så himla duktig!!

Svar: åh, tack, det värmer jättemycket♥
Julia Forsbacka

2016-08-31 @ 12:35:46 ? http://nouw.com/tuvabjornwall

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: